ارماتور بندی ساختمان

درباره انواع کار

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

ارماتور بندی ساختمان



آرماتوربندی ساختمان چیست؟
به میلگرد مصرفی در المان‌های بتنی، آرماتور گفته می‌شود. آرماتوربندی یکی از مراحل اجرای سازه اسکلت بتنی است که موجب اتصال بهینه بین بتن و میلگرد می‌گردد.

اشاره کردیم بتن مقاومت فشاری بالایی دارد؛ اما در برابر نیروهای کششی ضعیف عمل می‌کند. ازاین‌رو تمامی نیروهای کششی در ساختمان به‌وسیله آرماتورها تحمل می‌شود. آرماتوربندی ساختمان از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل اجرای سازه است که بایستی با نهایت دقت انجام گردد.

آرماتوربندی باعث می‌شود بتن استحکام کششی بالاتری داشته باشد و در برابر تنش های محیطی مقاومت بالایی نشان دهد.

بیایید برگردیم به چندین هزار سال قبل! رومیان باستان چند ماده را به ماسه اضافه کردند (که مادۀ اصلی آن پودر آتشفشانی از پیش پخته شده بود) و بتن ساختند. با استفاده از این ترکیبِ ماسه‌ای، سازه‌هایی با زیبایی منحصربه‌فرد ایجاد کردند که دو هزار سال دوام آورده است.

پانتئون در رم یا پل آلکانتارا در اسپانیا از جمله نمونه‌های عالی هستند که در این مورد می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. لازم است بگوییم که رکورد پانتئون (Pantheon) به‌عنوان بزرگ‌ترین سازۀ بتنی غیر مسلح هرگز شکسته نشده است.

ولی همان طور که قابل حدس است سازه‌های غیرمسلح دیگر، توانایی زیادی در برابر نیروهای وارده نشان نمی‌دهند. در سال 1892 استفاده از بتن مسلح در ساخت‌و‌ساز رواج پیدا کرد. از آن زمان، دنیای مدرن، ساختمان‌هایی را در خود جای داد که شامل میلگرد و بتن بوده است.
آشنایی با نقشه‌های آرماتوربندی ساختمان
برای اجرای آرماتوربندی سازه بایستی آرماتوربند توانایی خواندن نقشه‌های معماری و اجرایی ساختمان را داشته باشد. نقشه‌های اجرایی ساختمان بتن آرمه شامل جزئیات خم‌ها، جدول‌های مربوط به وزن میلگردهای مصرفی، اندازه‌های مربوط به طول و قطر و فاصله‌ها است.

نقشه‌های آرماتوربندی ساختمان شامل جزئیاتی نظیر جدول وزن آرماتور‌ها، قطر، طول، شکل، تعداد و جزئیات خم‌ها است. در نقشه‌های آرماتوربندی ساختمان جزئیات مربوط به آرماتوربندی اجزای مختلف سازه از قبیل پی، ستون‌ها، تیرها، سقف‌ها، دال‌ها، دیوارهای برشی و قطعات مدفون در بتن و پله‌ها کاملا شرح داده می‌شود و فاصله‌ها، طول‌های اجرایی و اورلپ (طول همپوشانی) مشخص می‌گردد.



اساس ایمنی آرماتوربندی
میلگرد آرماتوربندی از فولاد کربن‌دار ساخته می‌شود، سپس توسط نورد گرم تغییر شکل یافته و کشیده می‌شود تا طول آن افزایش یابد در نهایت آج‌هایی روی سطح میلگرد ایجاد می‌شود. ترکیب میلگرد و بتن عضوی مستحکم و کشسان به‌وجود می‌آورد.

در واقع همان طور که می‌دانید بتن مسلح ترکیبی از مقاومت فشاری بتن با مقاومت کششی میلگرد و مقاومت برشی (قابلیت پیچش یا کشیده شدن همزمان در دو جهت در قسمت‌های مختلف سازه) فولاد است. اساس ایمنی آرماتوربندی با ترکیب این سه مقاومت برپا است. سازندگان و مهندسین از ساخت سازه بتنی اطمینان خاطر دارند (البته اصول آرماتوربندی و اجرای درست باید رعایت شود).

بتن مسلح وظیفه دارد نیروهای نام‌برده را تحمل کند. هوازدگی و بروز فرسایش در اعضای ساختمان بتن آرمه، همان طور که بتن را خراب می‌کند و روی آن ترک ایجاد می‌شود، آب می‌تواند وارد میلگرد شده و خوردگی ایجاد شود. این به نوبۀ خود میلگرد بیشتری را در معرض عناصر مخرب قرار می‌دهد که روند خوردگی را در کل سازه تسریع می‌کند. ساختمان‌ها باید به‌طور مستمر ارزیابی شوند تا اطمینان حاصل شود که ساکنان سازه در معرض خطر قرار نمی‌گیرند.


نکات آرماتوربندی را جدی بگیرید!
سازه‌ها هر چقدر مهندسی شده و از لحاظ علمی دقیق‌تر اجرا شوند در زمان‌های بحرانی و زلزله با مشکلات کمتری مواجه خواهیم‌ شد. به همین دلیل توصیه می‌شود مهندسین با دانش و آگاهی، شروع به کار کنند و ضمناً از نیروی اجرایی ماهر در پروژه‌ها غافل نشوند.

در این مقاله سعی شد در پیرامون 10 نکته، مهم‌ترین موارد آرماتوربندی ساختمان که مورد نیاز مهندسین ساختمان و هم‌چنین آرماتوربند و کارگران است، جمع‌آوری شود.

 به مواردی از قبیل تهیه میلگرد، نگهداری آن و روش اجرای آرماتوربندی و همچنین نکات ایمنی حین اجرا اشاره شده است. با استفاده از نکاتی که در بالا به آن پرداخته‌شد می‌توانید یک اجرای اصولی در آرماتوربندی ساختمان داشته باشید.


آرماتوربندی ساختمان به این معنی است که میلگرد و یا سایر مقاطع طویل آهن و فولادی با اصول آرماتور بندی و ترتیب مهندسی شده کنار هم چیده می شوند. میلگرد و تیرآهن در این فرآیند اهمیت ویژه ای دارند. بخش زیادی از هزینه آرماتور بندی مربوط به آهن آلات یعنی میلگرد و تیرآهن می شود. در آرماتوربندی اتصال فلزات توسط بست فلزی و یا جوشکاری سرد صورت می *******د. بنابراین قیمت میلگرد و تیرآهن فاکتورهای مهمی در تعیین هزینه آرماتوربندی خواهد بود.
در یک بیان مهندسی اینگونه می توان گفت که آرماتور بندی دستیابی به نوعی یک ساختار کامپوزیت بر پایه بتن است. واژه کامپوزیت که بیشتر در علوم مهندسی به کار می رود عبارت است از استفاده از دو یا چند ماده مختلف جهت دست یابی به خواص مورد نظر و برطرف کردن نقطه ضعف ماده اصلی یا پایه.
لذا با توجه به اینکه فلزات به ویژه میلگرد کششی از مقاومت کششی خوبی برخوردار است و مقاومت فشاری کمی دارند، و در مقابل بتن مقاومت فشاری خوبی داشته و نقطه ضعف آن مقاومت در برابر کشش است، از ترکیب این دو ماده استفاده می شود تا به خواص مکانیکی مورد نظر رسید. بتن به تنهایی در مقابل باد و زلزله پاسخگو نخواهد بود، در نتیجه آرماتور بندی امری لازم الاجرا در سازه های مهندسی است.


یکی از نکات مهم در فرآیند آرماتوربندی ساختمان، اطمینان از سالم بودن و سطح تمیز میلگرد است. در صورت وجود هرگونه آلودگی مثل زنگ زدگی، روغن و یا رنگ، این فرآیند با مشکل روبرو خواهد شد.
از دیگر نکات مهم در این فرآیند می توان به فاصله آرماتورهای عرضی (خاموت) اشاره کرد. خاموت ها وظیفه نگهداری آرماتورهای طولی را برعهده دارند، و اندازه سایز آنها نباید بیش از ۲۰ سانتی متر باشد.
بریدن میلگرد توسط قیچی و همچنین خم کردن میلگرد به شکل اصولی از موارد مهم دیگر در آرماتوربندی است. از نکات مهم دیگر در آرماتوربندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    آرماتور های عرضی  باید به وسیله سیم آرماتور بندی به آرماتورهای طولی متصل شوند.
•    آرماتور ها بایستی توسط قیچی مخصوص خود بریده شوند.
•    اپراتور مجاز نیست آرماتور را زیر دمای ۵ درجه سانتیگراد خم کند، در مقیاس های کوچک توسط دست خم می شود و در سازه ای بزرگ توسط ماشین خم می شوند.
•    آرماتور‌ها قبل از خم کردن بایستی کاملاً صاف باشند
•    سرعت خم کردن آماتور متناسب با نوع فولاد و دمای محیط انتخاب می‌شود.
برای اطلاع از نحوه تشخیص سایز میلگردها به این مقاله مراجعه کنید. تشخیص سایز میلگردها
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.