تعمیر کار اسانسور

درباره انواع کار

جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

تعمیر کار اسانسور


نصب و خدمات آسانسور یکی از بهترین و پردرآمدترین مشاغل در شاخه مشاغل ساختمانی است. یک تعمیرکار آسانسور؛ باید از آسانسور هیدرولیک، سیستم های کابل کشی فولادی، مکانیک بسیار دقیق و کوچک، الکترونیک رله و سروو، کنترل موتور AC و DC با قدرت بالا و چگونگی همه آنها با هم آگاهی داشته باشد.
این شغل یکی از معدود زمینه‌های اشتغال است که سطح با تحصیلات دبیرستان می‌توان در آن به سطح بالایی از درآمد دست یافت. ناگفته نماند که برای مهارت در این زمینه؛ آموزش های قابل توجهی مورد نیاز است، اما شما با شرکت در یک برنامه آموزشی ۴ الی ۵ ساله می‌توانید در سالهای اول آموزش خود؛ استخدام شوید.


نگاه کلی به شغل یک تعمیرکار آسانسور
پیش بینی می‌شود که استخدام تعمیرکاران آسانسور؛ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ رشد ۷ درصدی داشته است. رشد تقاضا برای این کارکنان؛ ارتباط مستقیمی با ساخت و سازهای غیر مسکونی دارد، مانند: ساختمان های اداری و فروشگاه که دارای آسانسور هستند و انتظار می‌رود این نوع ساخت و سازها طی دهه آینده افزایش یابد. علاوه بر این، نیاز به نگهداری منظم، به روزرسانی و تعمیر تجهیزات قدیمی از ملزومات این شغل است.

دورنمای شغلی آسانسور

حدود ۳۰۰۰ تقاضا، برای نصب و تعمیرات آسانسور هر ساله به طور متوسط فقط در یک کشور، در طول این دهه پیش بینی می‌شود. انتظار می‌رود بسیاری از این گشایش ها ناشی از نیاز به جایگزینی کارگرانی باشد که به مشاغل مختلف منتقل می‌شوند یا از کار بازنشسته می‌شوند. فرصت های شغلی برای کارگران سطح ابتدایی؛ باید برای کسانی که تحصیلات متوسطه در زمینه الکترونیک دارند باشد.
آسانسورها، پله برقی‌ها، بالابرها، پیاده روهای متحرک و تجهیزات مربوطه باید در طول سال کار کنند، بنابراین اشتغال تعمیرکاران آسانسور؛ کمتر از اشتغال در سایر مشاغل ساختمانی تحت تأثیر رکود اقتصادی و فصلی قرار می‌گیرد.

دستمزد و حقوق تعمیرکار آسانسور چقدر می باشد؟

متوسط دستمزد سالانه برای نصب و تعمیرات آسانسور؛ در ماه مه سال ۲۰۱۹؛ ۸۴۹۹۰ دلار بوده است. متوسط دستمزد مزدی است؛ که در آن نیمی از کارگران در یک شغل بیش از آن مقدار و نیمی از آنها درآمد کمتری دارند. کمترین ۱۰ درصد درآمد کمتر از ۴۴،۶۲۰ دلار و بالاترین ۱۰ درصد بیش از ۱۲۴،۱۵۰ دلار درآمد کسب کرده‌اند.
اطلاعات فوق مربوط به کشور آمریکا می باشد.
در ماه مه ۲۰۱۹ ، متوسط دستمزد سالانه برای نصب و تعمیرات آسانسور در صنایع؛ به شرح زیر است:
•    ۹۳ هزار و ۱۱۰ دلار
•    پیمانکاران تجهیزات ساختمان ۸۴،۱۴۰
•    خدمات آموزشی؛ ایالتی ، محلی و خصوصی ۷۴۸۲۰
دستمزد شروع کارآموزان معمولاً حدود ۵۰ درصد از آنچه نصاب‌ها و تعمیرکنندگان آسانسور؛ به طور کامل آموزش می‌دهند، است. آنها با پیشرفت در دوره کارآموزی افزایش حقوق خواهند داشت. کارآموزانی که مدرک جوشکاری مجاز نیز دارند، معمولاً هنگام جوشکاری دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند.
بیشتر نصاب‌ها و تعمیرکاران آسانسور  به صورت تمام وقت کار می‌کنند. آنها ممکن است برای انجام تعمیرات اضطراری یا رعایت ضرب الاجل‌های ساختمانی، اضافه کاری کنند. کارگران ممکن است ۲۴ ساعت شبانه روز کار کنند.

شرح وظایف تعمیرکار آسانسور

وظایفی که تعمیرکار آسانسور در راستای تعمیر و نگهداری انجام می‌دهد
پس از نصب آسانسور و تجهیزات دیگر، کارگران باید مرتباً آن را نگهداری و تعمیر کنند. تعمیر و نگهداری شامل روغن کاری قطعات متحرک، تعویض قطعات فرسوده و تنظیم تجهیزات برای عملکرد بهینه است. همچنین؛ کارگران عیب یابی می‌کنند و ممکن است برای تعمیر اضطراری فراخوانده شوند.
یک تعمیرکار اسانسور، معمولاً تعمیرات اساسی را انجام می‌دهد. به عنوان مثال، کابل ها، درها و سایر اجزا یا بلبرینگ‌های ماشین را تعویض می‌کند. ممکن است خدمه خدماتی نیاز به استفاده از مشعل‌های برش یا تجهیزات تقلب داشته باشند و همچنین ممکن است نیاز به انجام مدرن سازی و تغییر عمده ای مانند؛ تعویض موتورهای الکتریکی، پمپ های هیدرولیک و پانل های کنترل داشته باشند.

اولین وظایف سرویسکاران آسانسور:
•    کنترل نمودن شرایط چراغ سیگنال تابلو سه فاز و عملکرد درست صفر و یک نصب شده بر روی درب تابلو.
•    بررسی کردن عملکرد فیوز روشنایی درون چاه آسانسور یکی از وظایف مهم سرویسکاران آسانسور می باشد.
•    چک کردن عملکرد درست فن یا کولر گازی نصب شده و کنترل کردن دمای موتورخانه متناسب با فصل.
•    کنترل نمودن میزان روشنایی موتورخانه مثلا اینکه جای کلید روشنایی باید در نزدیک ترین محل درب ورودی موتورخانه قرار گرفته باشد.

بررسی کردن عملکرد موتور آسانسور توسط سرویسکاران آسانسور:
1.    در هنگام کارکرد موتور، بدنه آن نباید حرارت زیادی داشته باشد. اگر موتور گرمای زیادی تولید کند، می تواند نشانه وجود مشکل فنی در آن باشد؛ اگر از سیستم 2 به 1 استفاده می کنید باید استحکام مهره سر سیم بکسل ها (دومهره ) را کنترل نمایید.
2.    کارکرد فن و ترموستات موتور و کنتاکت های سیستم ترمز باید بررسی گردند.
3.    بررسی کردن و کنترل نمودن موقعیت قرارگیری موتور و فلکه هرزگرد روی شاسی و حصول اطمینان از تراز بودن شاسی موتور و استحکام پیج های اتصال موتور آسانسور به شاسی.
4.    بررسی کردن وضعیت بلبرینگ موتور، فلکه هرزگرد و یاتاقان گیربکس به منظور کارکرد بی صدا.
5.    بازدید از لنت ترمز و بررسی صحت عملکرد آن. ذکر این نکته مهم است که فاصله دو فک ترمز تا دیسک باید کاملا مساوی باشد تا بطور همزمان عمل کند. همچنین نحوه عملکرد فک ها با شل و سفت کردن فنر ها تنظیم می شود.
6.    کنترل نمودن شاخص تراز طبقه روی سیم بکسل ها.


بررسی وضعیت گاورنر توسط تعمیرکار آسانسور:
لازم به ذکر است که تعمیرکار آسانسور با سرویسکار آسانسور خیلی با هم متفاوت نمی باشند اما اصولا یک تعمیرکار آسانسور باید امور تخصصی تری به نسبت سرویسکار انجام دهد.
1.    بررسی عدم خوردگی شیار پولی فلکه آسانسور
2.    بازدید از سیم بکسل گاورنر به منظور عدم وجود شکستگی وایر و فرسودگی آن
3.    بررسی صحت عملکرد میکروسوییچ گاورنر
4.    کنترل تراز بودن نصب گاورنر و عدم ناشوقولی فلکه
بازدید تابلو فرمان به وسیله سرویسکار آسانسور:
1.    کنترل نمودن اتصال سه فاز ورودی به تابلو فرمان
2.    بررسی کردن عدم وجود پل در مدارات ایمنی
3.    بررسی نمودن اتصال ارت به تابلو فرمان
4.    مرتب بودن سیم ها و نصب ایست کمربندی در فواصل معین
5.    نصب کامل در پوش داکت ها
6.    بررسی نمودن شرایط اتصال سیم ها به ترمینال ها و کنتاکتور ها
7.    اگر شخص تخصص لازم را داشته باشد بررسی نمودن خطا های ثبت شده درایو
8.    کنترل فیوز ها

بازدید درب های آسانسور:
•    در هنگام بسته شدن، باید فاصله بالا و پایین لته با چهارچوب یکی باشد.
•    کنترل لاستیک ضربه گیر، به منظور عدم تولید صدا هنگام بسته شدن درب به کار می رود.
•    بررسی لق بودن کفشک های درب طبقه آسانسور یکی از وظایف مهم سرویسکاران آسانسور می باشد.
•    بررسی نمودن میزان فشار سیم بکسل درب ها به این شکل که از رها شدن درب به خودی خود و بدون ضربه و تولید صدا بسته شود.
•    در آسانسور های با درب اتوماتیک سانترال، نباید درز بین لته ها بصورت اعداد ۷ یا ۸ باز بماند و لته باید کاملا باهم جفت شوند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.