آرشیو مرداد ماه 1402

درباره انواع کار

سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

ارماتور بندی ساختمان



آرماتوربندی ساختمان چیست؟
به میلگرد مصرفی در المان‌های بتنی، آرماتور گفته می‌شود. آرماتوربندی یکی از مراحل اجرای سازه اسکلت بتنی است که موجب اتصال بهینه بین بتن و میلگرد می‌گردد.

اشاره کردیم بتن مقاومت فشاری بالایی دارد؛ اما در برابر نیروهای کششی ضعیف عمل می‌کند. ازاین‌رو تمامی نیروهای کششی در ساختمان به‌وسیله آرماتورها تحمل می‌شود. آرماتوربندی ساختمان از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل اجرای سازه است که بایستی با نهایت دقت انجام گردد.

آرماتوربندی باعث می‌شود بتن استحکام کششی بالاتری داشته باشد و در برابر تنش های محیطی مقاومت بالایی نشان دهد.

بیایید برگردیم به چندین هزار سال قبل! رومیان باستان چند ماده را به ماسه اضافه کردند (که مادۀ اصلی آن پودر آتشفشانی از پیش پخته شده بود) و بتن ساختند. با استفاده از این ترکیبِ ماسه‌ای، سازه‌هایی با زیبایی منحصربه‌فرد ایجاد کردند که دو هزار سال دوام آورده است.

پانتئون در رم یا پل آلکانتارا در اسپانیا از جمله نمونه‌های عالی هستند که در این مورد می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. لازم است بگوییم که رکورد پانتئون (Pantheon) به‌عنوان بزرگ‌ترین سازۀ بتنی غیر مسلح هرگز شکسته نشده است.

ولی همان طور که قابل حدس است سازه‌های غیرمسلح دیگر، توانایی زیادی در برابر نیروهای وارده نشان نمی‌دهند. در سال 1892 استفاده از بتن مسلح در ساخت‌و‌ساز رواج پیدا کرد. از آن زمان، دنیای مدرن، ساختمان‌هایی را در خود جای داد که شامل میلگرد و بتن بوده است.
آشنایی با نقشه‌های آرماتوربندی ساختمان
برای اجرای آرماتوربندی سازه بایستی آرماتوربند توانایی خواندن نقشه‌های معماری و اجرایی ساختمان را داشته باشد. نقشه‌های اجرایی ساختمان بتن آرمه شامل جزئیات خم‌ها، جدول‌های مربوط به وزن میلگردهای مصرفی، اندازه‌های مربوط به طول و قطر و فاصله‌ها است.

نقشه‌های آرماتوربندی ساختمان شامل جزئیاتی نظیر جدول وزن آرماتور‌ها، قطر، طول، شکل، تعداد و جزئیات خم‌ها است. در نقشه‌های آرماتوربندی ساختمان جزئیات مربوط به آرماتوربندی اجزای مختلف سازه از قبیل پی، ستون‌ها، تیرها، سقف‌ها، دال‌ها، دیوارهای برشی و قطعات مدفون در بتن و پله‌ها کاملا شرح داده می‌شود و فاصله‌ها، طول‌های اجرایی و اورلپ (طول همپوشانی) مشخص می‌گردد.



اساس ایمنی آرماتوربندی
میلگرد آرماتوربندی از فولاد کربن‌دار ساخته می‌شود، سپس توسط نورد گرم تغییر شکل یافته و کشیده می‌شود تا طول آن افزایش یابد در نهایت آج‌هایی روی سطح میلگرد ایجاد می‌شود. ترکیب میلگرد و بتن عضوی مستحکم و کشسان به‌وجود می‌آورد.

در واقع همان طور که می‌دانید بتن مسلح ترکیبی از مقاومت فشاری بتن با مقاومت کششی میلگرد و مقاومت برشی (قابلیت پیچش یا کشیده شدن همزمان در دو جهت در قسمت‌های مختلف سازه) فولاد است. اساس ایمنی آرماتوربندی با ترکیب این سه مقاومت برپا است. سازندگان و مهندسین از ساخت سازه بتنی اطمینان خاطر دارند (البته اصول آرماتوربندی و اجرای درست باید رعایت شود).

بتن مسلح وظیفه دارد نیروهای نام‌برده را تحمل کند. هوازدگی و بروز فرسایش در اعضای ساختمان بتن آرمه، همان طور که بتن را خراب می‌کند و روی آن ترک ایجاد می‌شود، آب می‌تواند وارد میلگرد شده و خوردگی ایجاد شود. این به نوبۀ خود میلگرد بیشتری را در معرض عناصر مخرب قرار می‌دهد که روند خوردگی را در کل سازه تسریع می‌کند. ساختمان‌ها باید به‌طور مستمر ارزیابی شوند تا اطمینان حاصل شود که ساکنان سازه در معرض خطر قرار نمی‌گیرند.


نکات آرماتوربندی را جدی بگیرید!
سازه‌ها هر چقدر مهندسی شده و از لحاظ علمی دقیق‌تر اجرا شوند در زمان‌های بحرانی و زلزله با مشکلات کمتری مواجه خواهیم‌ شد. به همین دلیل توصیه می‌شود مهندسین با دانش و آگاهی، شروع به کار کنند و ضمناً از نیروی اجرایی ماهر در پروژه‌ها غافل نشوند.

در این مقاله سعی شد در پیرامون 10 نکته، مهم‌ترین موارد آرماتوربندی ساختمان که مورد نیاز مهندسین ساختمان و هم‌چنین آرماتوربند و کارگران است، جمع‌آوری شود.

 به مواردی از قبیل تهیه میلگرد، نگهداری آن و روش اجرای آرماتوربندی و همچنین نکات ایمنی حین اجرا اشاره شده است. با استفاده از نکاتی که در بالا به آن پرداخته‌شد می‌توانید یک اجرای اصولی در آرماتوربندی ساختمان داشته باشید.


آرماتوربندی ساختمان به این معنی است که میلگرد و یا سایر مقاطع طویل آهن و فولادی با اصول آرماتور بندی و ترتیب مهندسی شده کنار هم چیده می شوند. میلگرد و تیرآهن در این فرآیند اهمیت ویژه ای دارند. بخش زیادی از هزینه آرماتور بندی مربوط به آهن آلات یعنی میلگرد و تیرآهن می شود. در آرماتوربندی اتصال فلزات توسط بست فلزی و یا جوشکاری سرد صورت می *******د. بنابراین قیمت میلگرد و تیرآهن فاکتورهای مهمی در تعیین هزینه آرماتوربندی خواهد بود.
در یک بیان مهندسی اینگونه می توان گفت که آرماتور بندی دستیابی به نوعی یک ساختار کامپوزیت بر پایه بتن است. واژه کامپوزیت که بیشتر در علوم مهندسی به کار می رود عبارت است از استفاده از دو یا چند ماده مختلف جهت دست یابی به خواص مورد نظر و برطرف کردن نقطه ضعف ماده اصلی یا پایه.
لذا با توجه به اینکه فلزات به ویژه میلگرد کششی از مقاومت کششی خوبی برخوردار است و مقاومت فشاری کمی دارند، و در مقابل بتن مقاومت فشاری خوبی داشته و نقطه ضعف آن مقاومت در برابر کشش است، از ترکیب این دو ماده استفاده می شود تا به خواص مکانیکی مورد نظر رسید. بتن به تنهایی در مقابل باد و زلزله پاسخگو نخواهد بود، در نتیجه آرماتور بندی امری لازم الاجرا در سازه های مهندسی است.


یکی از نکات مهم در فرآیند آرماتوربندی ساختمان، اطمینان از سالم بودن و سطح تمیز میلگرد است. در صورت وجود هرگونه آلودگی مثل زنگ زدگی، روغن و یا رنگ، این فرآیند با مشکل روبرو خواهد شد.
از دیگر نکات مهم در این فرآیند می توان به فاصله آرماتورهای عرضی (خاموت) اشاره کرد. خاموت ها وظیفه نگهداری آرماتورهای طولی را برعهده دارند، و اندازه سایز آنها نباید بیش از ۲۰ سانتی متر باشد.
بریدن میلگرد توسط قیچی و همچنین خم کردن میلگرد به شکل اصولی از موارد مهم دیگر در آرماتوربندی است. از نکات مهم دیگر در آرماتوربندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    آرماتور های عرضی  باید به وسیله سیم آرماتور بندی به آرماتورهای طولی متصل شوند.
•    آرماتور ها بایستی توسط قیچی مخصوص خود بریده شوند.
•    اپراتور مجاز نیست آرماتور را زیر دمای ۵ درجه سانتیگراد خم کند، در مقیاس های کوچک توسط دست خم می شود و در سازه ای بزرگ توسط ماشین خم می شوند.
•    آرماتور‌ها قبل از خم کردن بایستی کاملاً صاف باشند
•    سرعت خم کردن آماتور متناسب با نوع فولاد و دمای محیط انتخاب می‌شود.
برای اطلاع از نحوه تشخیص سایز میلگردها به این مقاله مراجعه کنید. تشخیص سایز میلگردها

تالار داری


مرحله 1: برنامه ریزی برای کسب و کار
همیشه داشتن یک برنامه روشن و طرح تجاری برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح تجاری به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های کسب و کار خود را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. موضوعات مهمی که باید بررسی شوند، عبارت‌اند از:
1.    هزینه‌های راه اندازی تالار پذیرایی چقدر است؟
2.    درآمد تالار پذیرایی از کجاست؟
3.    نام کسب و کار خود را چه خواهید گذاشت؟
4.   هزینه‌های راه اندازی تالار پذیرایی چقدر است؟
هزینه راه اندازی تالار پذیرایی را، به دلیل نبود ثبات در اقتصاد ایران، نمیتوان به صورت دقیق برآورد کرد اما به طور کلی اگر تالار پذیرایی شما در حدود 800 نفر مهمان داشته باشد، باید سالنی با متراژی 1200 متر تهیه کنید. پس از حصول اطمینان از آماده کردن مکان تالار پذیرایی، نوبت به هزینه برای تجهیز کردن آن می رسد . تهیه ظروف و اکسسوری، تجهیزات آشپزخانه ای و سایر اقلام ضروری برای پخت غذا، میز و صندلی سالن تالار، ساخت جایگاه عروس و داماد، اتاق عقد و دیگر تزییناتی که سالن پذیرایی شما را چشم نوازتر می کند، از جمله هزینه‌هایی است که باید به صورت کامل پرداخت شود. توصیه می شود که برای شروع راه اندازی تالار پذیرایی حداقل 500 میلیون تومان سرمایه کنار بگذارید .
جزئیات هزینه‌های موردنیاز برای راه اندازی تالار پذیرایی به شرح زیر است:
•    هزینه اجاره و رهن یک سالن مناسب: انتخاب یک محیط مناسب با شرایط عالی و بازدهی مناسب برای راه اندازی تالار پذیرایی از واجبات است. گروه نرم افزاری محک پیشنهاد می‌کند مکانی را انتخاب کنید که به اندازه 1200 تا 3000 متر متراژ داشته باشد و دارای آب، برق، گاز و از همه مهم‌تر لوله کشی شهری باشد.
•    هزینه خرید تجهیزات تالار پذیرایی: همان‌طور که می‌دانید، برای ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن و پخت بیشترین حجم غذا در کنار سرو چای، میوه، شیرینی و… به مهارت و تخصص بالایی نیاز است. این غذاها و دسرها با استفاده از ابزارهای مخصوص درست می‌شوند و کار را بسیار آسان می‌کنند. هدف از راه اندازی تالار پذیرایی نیز ارائه خدمات به مهمانان مراسم در شمار بالا و ایجاد رضایت است.


اطلاعاتی در مورد سیستم سازی تالار پذیرایی

 
همه مدیران تالار پذیرایی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند که اگر زمانی مشکلی برای آن ها پیش آمد و یک مدت نتوانند به تالار خود سر بزنند چه کاری باید انجام دهند. رفع کردن این مشکل تنها از طریق سیستم سازی تالار پذیرایی امکان پذیر است و در حال حاضر پروژه های بسیار عالی برای این روش در داخل کشور صورت گرفته است.
سیستم سازی تالار پذیرایی چیست؟
متاسفانه در بسیاری از کسب و کارها در کشور هنوز تعریف دقیق و اصولی از سیستم سازی صورت نگرفته و این اصل در تالار داری هم وجود دارد. تعریف دقیق سیستم سازی تالار پذیرایی این است که تمامی  کارمندان تالار به صورت دقیق و منظم شرح وظایف خود را انجام دهند و زمانی که مدیر تالار در مجموعه حضور نداشت پرسنل کار خود را به درستی انجام دهند.

کاربرد سیستم سازی تالار پذیرایی
حتما از خود می پرسید زمانی که مدیر تالار در مجموعه نباشد از چه طریقی می تواند تشخیص دهد که کارمندان شرح وظایف خود را به درستی انجام می دهند؟
با استفاده از پروژه های تعریف شده ای که قبلا بر روی چندین تالار دیگر پیاده سازی شده، مدیران می توانند تشخیص دهند که پرسنل چه مقدار از شرح وظایف خود را به درستی انجام داده اند. هم چنین مبحث مدیریت دانش و ذخیره بانک اطلاعاتی یکی دیگر از مزایای سیستم سازی تالار پذیرایی است. پرسنل جدید با بهره گیری از این بانک اطلاعاتی که از قبل در مخزن دانش سازمان ذخیره شده به سادگی می توانند وظایف شخص قبلی را انجام دهند و دیگر نیازی نیست که پرسنل جدید سازمان زمان زیادی را صرف کنند تا به شرح وظایف خود در تالار مسلط شوند.
زمانی که به کاربردهای مربوط به سیستم سازی تالار پذیرایی نگاه می کنیم متوجه این قضیه می شویم که پیاده سازی آن به سادگی می تواند تمام هزینه های اضافی یک سازمان را به حد صفر برساند به شرط این که پیاده سازی اصولی و درست انجام بگیرد.


ویژگی های مدیر تالار

هماهنگی قول با عمل مدیر تالار
اصل نوشتن قرارداد بسیار مهم است ولی باید در نظر داشته باشید که هنگام عقد قرارداد قول هایی که به مشتری می دهید را بتوانید به عمل برسانید و به درستی در روز مراسم عروسی اون انجام دهید. یک مدیر خوب تالار پذیرایی هرگز به قول هایی که نتواند انجام دهد را نمی دهد. البته گاهی اوقات این مسئله کاملا تصادفی و ناخواسته پیش می آید که می توانید برای جلوگیری از این امر کلیه مواردی که هنگام صحبت و نوشتن قرارداد نهایی گفته می شود مرقوم نمایید تا خیال شما و مشتری شما آسوده گردیده و به راحتی به شما و تالار شما اعتماد کند.
دقیق و با برنامه
دقت و با برنامه بودن یک مدیر است که نظم و انسجام را وارد کارهای تالار پذیرایی می کند. بنابراین اگر یک تالار پذیرایی دارید و می خواهید مدیر خوبی برای انتخاب نمایید، اولین شرط، دقت و برنامه ریزی است. در هنگام انتخاب یک تالار پذیرایی از روی برنامه ریزی های مراسم های برگزار شده و دقت عمل مدیر تالار می توانید متوجه شوید که وی مدیر خوبی است یا نه؟
دقت در عمل و داشتن یک برنامه ریزی اصول و خوب برای پیش برد اهداف مراسم عروسی از جمله مهم ترین ویژگیهای یک مدیر تالار پذیرایی خوب می باشد.
متعهد بودن و مسولیت پذیر بودن مدیر تالار
داشتن تعهد و مسولیت بالا نسبت به برنامه های تالار پذیرایی و مراسمات که در آن برگزار می شود، یکی دیگر از ویژگیهای یک مدیر تالار پذیرایی خوب است. فرض کنید که برای یک زمان مقرر تالار پذیرایی را رزرو کرده اید اما مدیر تالار ادعا کند که تالار برای آن روز برای شخص دیگری رزرو شده است، در این زمان چکار می کنید؟ قطعا اگر مدیر تالاری به شما و برنامه های تالار متعهد نباشد  و مسولیت کارهای خود را نپذیرد ممکن است در تمام بخش های مراسم عروسی اختلال ایجاد شود. یک مدیر خوب نه تنها به عروس و داماد، به خانواده آنها، به میهمانان مراسم عروسی بلکه به تمامی پرسنل تالار پذیرایی هم تعهد باید داشته باشد.
بنابراین یکی از ویژگیهای بسیار مهم مدیر تالار پذیرایی داشتن تعهد و مسولیت پذیری نسبت به تمام امور مراسم عروسی و پرسنل اجرایی می باشد.
پر انرژی و فعال
یک مدیر کسل ، عصبی و غیر فعال قطعا نمی تواند مراسم عروسی بزرگ و باشکوهی را مدیریت کند. در واقع وی تمامی کمبود انرژی و آزردگی های خاطر خود را بر سر میهمانان، پرسنل و عروس و داماد خالی خواهد کرد. بنابراین یکی از ویژگیهای بسیار ضروری برای یک مدیر خوب داشتن روحیه شاد و پر انرژی و فعال است که می تواند در طول مراسم با انرژی بی نظیر خود کل برنامه ها را مدیریت نماید.
توانایی مدیریت کردن برنامه ها
علاوه بر داشتن برنامه ریزی دقیق توسط مدیر، وی باید توانایی مدیریت کردن برنامه ها را نیز داشته باشد تا در طی مراسم عروسی اگر خدایی نکرده اختلالی در یکی از بخش ها بوجود آمد، بتواند آن را مدیریت نماید. در طول مراسم ممکن است حال کسی خراب شود، یا اینکه پذیرایی مراسم کم بیاید یا فردی از پرسنل تالار شکایت داشته باشد، مدیر باید بتواند تمام این اتفاق ها را مدیریت نماید. علاوه بر همه اتفاقات غیر قابل پیش بینی که مدیریت بسیار زیادی می خواهد، تمامیه بخش های مراسم مدیریت جدی را می طلبد. برای مثال مدیریت زمان پذیرایی، مدیریت بخش موسیقی ، مدیریت نظافت تالار، مدیریت استقبال از میهمانان، مدیریت ورود و خروج افراد به تالار همگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.
تعامل و روابط عمومی بالا
مدیر یک تالار پذیرای باید روابط عمومی بالایی داشته باشد تا بتواند با پرسنل تالار، میهمانان، خانواده های عروس و داماد و تمام افرادی که برای رزرو تالار مراجعه می نمایند به درستی برخورد نماید. داشتن روابط عمومی خوب باعث می شود که همه کسانی که از تالار استفاده می نمایند، با حس بهتری از آن خارج شده و در کل مراسم عروسی بهتری برگذار شود.
خوش برخورد و با احترام
یک مدیر تالار باید قدرت سخنوری خوبی داشته باشد و اعتماد به نفس بالایی را در خود پرورش داده باشد تا بتواند در هر موقعیت بهترین برخورد را از خود نشان دهد. داشتن حس احترام و خوش برخوردی یکی از ویژگی هایی است که نه تنها یک مدیر تالار پذیرایی بلکه هر انسان شریفی باید در خود پرورش دهد و این نشان شخصیت افراد است. هر چقدر یک مدیر تالار پذیرایی خوش برخوردتر باشد، میهمانان و سایر افرادی که در مراسم عروسی شرکت دارند از تعامل با مدیر رضایت خاطر بیشتری خواهند داشت. قطعا یک مدیر خوش برخورد بهتر می تواند بخش های مختلف مراسم را مدیریت نماید و با روی خوش خود و احترام به پرسنل تالار می تواند آنها را برای انجام کارها بهتر ترغیب نماید.

تعمیر کار اسانسور


نصب و خدمات آسانسور یکی از بهترین و پردرآمدترین مشاغل در شاخه مشاغل ساختمانی است. یک تعمیرکار آسانسور؛ باید از آسانسور هیدرولیک، سیستم های کابل کشی فولادی، مکانیک بسیار دقیق و کوچک، الکترونیک رله و سروو، کنترل موتور AC و DC با قدرت بالا و چگونگی همه آنها با هم آگاهی داشته باشد.
این شغل یکی از معدود زمینه‌های اشتغال است که سطح با تحصیلات دبیرستان می‌توان در آن به سطح بالایی از درآمد دست یافت. ناگفته نماند که برای مهارت در این زمینه؛ آموزش های قابل توجهی مورد نیاز است، اما شما با شرکت در یک برنامه آموزشی ۴ الی ۵ ساله می‌توانید در سالهای اول آموزش خود؛ استخدام شوید.


نگاه کلی به شغل یک تعمیرکار آسانسور
پیش بینی می‌شود که استخدام تعمیرکاران آسانسور؛ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ رشد ۷ درصدی داشته است. رشد تقاضا برای این کارکنان؛ ارتباط مستقیمی با ساخت و سازهای غیر مسکونی دارد، مانند: ساختمان های اداری و فروشگاه که دارای آسانسور هستند و انتظار می‌رود این نوع ساخت و سازها طی دهه آینده افزایش یابد. علاوه بر این، نیاز به نگهداری منظم، به روزرسانی و تعمیر تجهیزات قدیمی از ملزومات این شغل است.

دورنمای شغلی آسانسور

حدود ۳۰۰۰ تقاضا، برای نصب و تعمیرات آسانسور هر ساله به طور متوسط فقط در یک کشور، در طول این دهه پیش بینی می‌شود. انتظار می‌رود بسیاری از این گشایش ها ناشی از نیاز به جایگزینی کارگرانی باشد که به مشاغل مختلف منتقل می‌شوند یا از کار بازنشسته می‌شوند. فرصت های شغلی برای کارگران سطح ابتدایی؛ باید برای کسانی که تحصیلات متوسطه در زمینه الکترونیک دارند باشد.
آسانسورها، پله برقی‌ها، بالابرها، پیاده روهای متحرک و تجهیزات مربوطه باید در طول سال کار کنند، بنابراین اشتغال تعمیرکاران آسانسور؛ کمتر از اشتغال در سایر مشاغل ساختمانی تحت تأثیر رکود اقتصادی و فصلی قرار می‌گیرد.

دستمزد و حقوق تعمیرکار آسانسور چقدر می باشد؟

متوسط دستمزد سالانه برای نصب و تعمیرات آسانسور؛ در ماه مه سال ۲۰۱۹؛ ۸۴۹۹۰ دلار بوده است. متوسط دستمزد مزدی است؛ که در آن نیمی از کارگران در یک شغل بیش از آن مقدار و نیمی از آنها درآمد کمتری دارند. کمترین ۱۰ درصد درآمد کمتر از ۴۴،۶۲۰ دلار و بالاترین ۱۰ درصد بیش از ۱۲۴،۱۵۰ دلار درآمد کسب کرده‌اند.
اطلاعات فوق مربوط به کشور آمریکا می باشد.
در ماه مه ۲۰۱۹ ، متوسط دستمزد سالانه برای نصب و تعمیرات آسانسور در صنایع؛ به شرح زیر است:
•    ۹۳ هزار و ۱۱۰ دلار
•    پیمانکاران تجهیزات ساختمان ۸۴،۱۴۰
•    خدمات آموزشی؛ ایالتی ، محلی و خصوصی ۷۴۸۲۰
دستمزد شروع کارآموزان معمولاً حدود ۵۰ درصد از آنچه نصاب‌ها و تعمیرکنندگان آسانسور؛ به طور کامل آموزش می‌دهند، است. آنها با پیشرفت در دوره کارآموزی افزایش حقوق خواهند داشت. کارآموزانی که مدرک جوشکاری مجاز نیز دارند، معمولاً هنگام جوشکاری دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند.
بیشتر نصاب‌ها و تعمیرکاران آسانسور  به صورت تمام وقت کار می‌کنند. آنها ممکن است برای انجام تعمیرات اضطراری یا رعایت ضرب الاجل‌های ساختمانی، اضافه کاری کنند. کارگران ممکن است ۲۴ ساعت شبانه روز کار کنند.

شرح وظایف تعمیرکار آسانسور

وظایفی که تعمیرکار آسانسور در راستای تعمیر و نگهداری انجام می‌دهد
پس از نصب آسانسور و تجهیزات دیگر، کارگران باید مرتباً آن را نگهداری و تعمیر کنند. تعمیر و نگهداری شامل روغن کاری قطعات متحرک، تعویض قطعات فرسوده و تنظیم تجهیزات برای عملکرد بهینه است. همچنین؛ کارگران عیب یابی می‌کنند و ممکن است برای تعمیر اضطراری فراخوانده شوند.
یک تعمیرکار اسانسور، معمولاً تعمیرات اساسی را انجام می‌دهد. به عنوان مثال، کابل ها، درها و سایر اجزا یا بلبرینگ‌های ماشین را تعویض می‌کند. ممکن است خدمه خدماتی نیاز به استفاده از مشعل‌های برش یا تجهیزات تقلب داشته باشند و همچنین ممکن است نیاز به انجام مدرن سازی و تغییر عمده ای مانند؛ تعویض موتورهای الکتریکی، پمپ های هیدرولیک و پانل های کنترل داشته باشند.

اولین وظایف سرویسکاران آسانسور:
•    کنترل نمودن شرایط چراغ سیگنال تابلو سه فاز و عملکرد درست صفر و یک نصب شده بر روی درب تابلو.
•    بررسی کردن عملکرد فیوز روشنایی درون چاه آسانسور یکی از وظایف مهم سرویسکاران آسانسور می باشد.
•    چک کردن عملکرد درست فن یا کولر گازی نصب شده و کنترل کردن دمای موتورخانه متناسب با فصل.
•    کنترل نمودن میزان روشنایی موتورخانه مثلا اینکه جای کلید روشنایی باید در نزدیک ترین محل درب ورودی موتورخانه قرار گرفته باشد.

بررسی کردن عملکرد موتور آسانسور توسط سرویسکاران آسانسور:
1.    در هنگام کارکرد موتور، بدنه آن نباید حرارت زیادی داشته باشد. اگر موتور گرمای زیادی تولید کند، می تواند نشانه وجود مشکل فنی در آن باشد؛ اگر از سیستم 2 به 1 استفاده می کنید باید استحکام مهره سر سیم بکسل ها (دومهره ) را کنترل نمایید.
2.    کارکرد فن و ترموستات موتور و کنتاکت های سیستم ترمز باید بررسی گردند.
3.    بررسی کردن و کنترل نمودن موقعیت قرارگیری موتور و فلکه هرزگرد روی شاسی و حصول اطمینان از تراز بودن شاسی موتور و استحکام پیج های اتصال موتور آسانسور به شاسی.
4.    بررسی کردن وضعیت بلبرینگ موتور، فلکه هرزگرد و یاتاقان گیربکس به منظور کارکرد بی صدا.
5.    بازدید از لنت ترمز و بررسی صحت عملکرد آن. ذکر این نکته مهم است که فاصله دو فک ترمز تا دیسک باید کاملا مساوی باشد تا بطور همزمان عمل کند. همچنین نحوه عملکرد فک ها با شل و سفت کردن فنر ها تنظیم می شود.
6.    کنترل نمودن شاخص تراز طبقه روی سیم بکسل ها.


بررسی وضعیت گاورنر توسط تعمیرکار آسانسور:
لازم به ذکر است که تعمیرکار آسانسور با سرویسکار آسانسور خیلی با هم متفاوت نمی باشند اما اصولا یک تعمیرکار آسانسور باید امور تخصصی تری به نسبت سرویسکار انجام دهد.
1.    بررسی عدم خوردگی شیار پولی فلکه آسانسور
2.    بازدید از سیم بکسل گاورنر به منظور عدم وجود شکستگی وایر و فرسودگی آن
3.    بررسی صحت عملکرد میکروسوییچ گاورنر
4.    کنترل تراز بودن نصب گاورنر و عدم ناشوقولی فلکه
بازدید تابلو فرمان به وسیله سرویسکار آسانسور:
1.    کنترل نمودن اتصال سه فاز ورودی به تابلو فرمان
2.    بررسی کردن عدم وجود پل در مدارات ایمنی
3.    بررسی نمودن اتصال ارت به تابلو فرمان
4.    مرتب بودن سیم ها و نصب ایست کمربندی در فواصل معین
5.    نصب کامل در پوش داکت ها
6.    بررسی نمودن شرایط اتصال سیم ها به ترمینال ها و کنتاکتور ها
7.    اگر شخص تخصص لازم را داشته باشد بررسی نمودن خطا های ثبت شده درایو
8.    کنترل فیوز ها

بازدید درب های آسانسور:
•    در هنگام بسته شدن، باید فاصله بالا و پایین لته با چهارچوب یکی باشد.
•    کنترل لاستیک ضربه گیر، به منظور عدم تولید صدا هنگام بسته شدن درب به کار می رود.
•    بررسی لق بودن کفشک های درب طبقه آسانسور یکی از وظایف مهم سرویسکاران آسانسور می باشد.
•    بررسی نمودن میزان فشار سیم بکسل درب ها به این شکل که از رها شدن درب به خودی خود و بدون ضربه و تولید صدا بسته شود.
•    در آسانسور های با درب اتوماتیک سانترال، نباید درز بین لته ها بصورت اعداد ۷ یا ۸ باز بماند و لته باید کاملا باهم جفت شوند